Bekkenfysiotherapie

Wat is bekkenfysiotherapie?
Bekkenfysiotherapie richt zich op het behandelen van klachten in het gehele gebied van buik, lage rug, bekken en bekkenbodem. Klachten in het gebied van bekken, buik en bekkenbodem komen voor bij vrouwen, mannen, kinderen en ouderen. De bekkenbodemspieren hebben een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten.
De master of science bekkenfysiotherapeut heeft, na de opleiding fysiotherapie, een driejarige master opleiding bekkenfysiotherapie gevolgd.

Bij welke klachten kan bekkenfysiotherapie helpen?
- Ongewild verlies van urine en of ontlasting/windjes (incontinentieklachten)
- Als u zeer vaak moet plassen en/of ontlasten
- Als u niet goed uit kunt plassen of moeite heeft met de ontlasting(obstipatie)
- Verzakking van blaas, baarmoeder of darmen
- Pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen
- Pijn bij de gemeenschap en/of seksuele problemen bij mannen en vrouwen gerelateerd aan functiestoornissen van de bekkenbodem
- Begeleiding rondom operaties in de onderbuik (b.v. van blaas, baarmoeder of darmen)
- Pijn in het bekken en de onderrug
- Problemen rondom de zwangerschap en bevalling (b.v. bekkenpijn of ongewild urineverlies)

Onderzoek en behandeling
De eerste keer zal de bekkenfysiotherapeut een uitgebreid vraaggesprek met u voeren om de klachten zo goed mogelijk in kaart te brengen. Verder zal de bekkenfysiotherapeut onderzoek doen naar houding, beweging en de functie van de spieren.
Daarna legt de bekkenfysiotherapeut uit hoe de klachten zijn ontstaan en wordt, in overleg met u, het behandeldoel, het verwachte eindresultaat, het behandelplan en de behandeltermijn vastgesteld. Indien nodig wordt dit gedurende de behandeling bijgesteld.

De behandeling zal bestaan uit het geven van adviezen en oefeningen. Soms wordt er gewerkt met apparatuur zoals myofeedback, electrostimulatie, pelottes of de rectale/vaginale ballon. Indien nodig wordt gemasseerd of worden er gewrichtsmobilisaties uitgevoerd.

Binnen Fit en Fysio Neede-Borculo volgt Joyce te Brummelstroete de driejarige Masteropleiding Bekkenfysiotherapie. Zij werkt samen met bekkenfysiotherapeuten binnen de regio en het ziekenhuis. U kunt zich tot haar richten voor advies en behandeling.